ALF 33, pop_touch, cypt16 et 23 utilisateurs inconnus Fred-ql | On voit actuellement des postes sortir avec des effets d'amélioration de la qualité du MP3 (je pense a SONY par exemple).
Je pense que cette amélioration s'effectue par un traitement du son mais ne serait-il pas possible de faire la même chose en amont cad sur ordi ?
On récupére le MP3, effectue le traitement sur ordi et realise le transfert vers l'autoradio.
Donc, est-ce possible et si oui, comment ? |
nã©oprene Invité | si c'est comme le MX des Alpines, à la limite acceptable en mode CD, ça chie complètement en mode MP3
berk
vais vomir tiens |
Les modérateurs | comme je l'ai dit dans un autre post, ça em fait penser à Mission Impossible et autres films policiers ou d'espionnage, où un professeur tournesol en baskets arrive à sortir un gros plan super net à partir d'une image floue à 500m sous la pluie qui dit MP3 dit compression, donc perte d'informations... je vois pas trop comment le meilleur ordinateur du monde pourrait réinventer les détails perdus :? |
Fred-ql | Citation :
comme je l'ai dit dans un autre post, ça em fait penser à Mission Impossible et autres films policiers ou d'espionnage, où un professeur tournesol en baskets arrive à sortir un gros plan super net à partir d'une image floue à 500m sous la pluie qui dit MP3 dit compression, donc perte d'informations... je vois pas trop comment le meilleur ordinateur du monde pourrait réinventer les détails perdus :?
|
Les expandeurs font cela sur les bandes sons (suppression de l'aténueation de la dynamique).
Par contre, je ne sais pas du tout comment fonctionne ce systéme. |
beni | Les expanders de dynamique, c'est totalement différent....... Le problème avec les mp3, c'est que c'est un format destructif , fo faire appel a madame soleil pour retrouver les detail perdu dans le son... |
Fred-ql | Donc les trucs des constructeurs qui améliorent la qualité du son (sans arriver à un SACD ) ne sont que "foutaises" et sans valeur ? |
bouss | Citation :
Donc les trucs des constructeurs qui améliorent la qualité du son (sans arriver à un SACD ) ne sont que "foutaises" et sans valeur ?
|
c'est possible que ça améliore, ça interpréte plus joliment peut etre. Mais ça n'est pas l'original. |
beni | C'est un pansement sur une jambe de bois !!!  |
bouss | Citation :
Mais ça n'est pas l'original.
|
original CD bien sur, je ne cause pas de "réalité", et je pense que le "master" d'un MP3 est généralement un CD voilou je voulais préciser  |
Fred-ql | Ok, j'ai compris
Sinon, juste po la polémique. Diapason a sorti un MP3 à 192 Kbit/sec tres bien encodé, et il etait tres difficile de faire la différence avec l'original (mm certains audiophiles avec du super matos de maison n'y sont pas arrivés)
nb: je n'espére pas cela ds mon véhicule :-( |
melinster | impossible de redonner la qualitée originale a un morceau MP3 c clair.
Ceci dit le BBE-mp dont tu parle sur les sons sony, ca donne un peu plus de chaleur et de dynamique (mm sur les cd non mp3 en fait) et ca donne une réelle impression de qualitée. Mais c de l'illusionnisme ...
Enfin moi je trouve que ca vo le coup. |
nã©oprene Invité | MP3 (and All “Lossy” Digital Compression) Sound Enhancement and Restoration
http://www.bbesound.com/technologies/BBE_MP/
1. Wide Product Application
MP3 Player, MD Player, Headphone Stereo, Mini-Component Stereo, Portable Stereo, Car Stereo, TV, Satellite Radio (XM, Sirius), Internet Radio, etc.
2. Applicable Technologies All Digitally Compressed (Lossy Compression) Audio
MPEG Layer Audio (MP1, MP2, MP3), MPEG4 Audio, AAC, ATRAC (MD), AC-3, DTS, Sirius, XM, etc. 3. Improvements
• Restores and enhances harmonics lost through compression.
• Restores harmonics’ phase alignment.
• Restores stereo image reduced by compression, and regain full-stereo performance.
• Reveals the delicate and aesthetically delightful details in the music.
• Restores warmth to the spoiled digitally compressed sound.
• 3dB (RMS) louder sound (almost doubling the maximum output power in stereo) while keeping the peak-to-peak swing unchanged.
• Improves S/N by 3dB.
4. Solution
Very Simple Digital Software
Digital Compression
The digital compression is mainly performed in frequency domain. The above left waveform is sound wave seen on a scope. Sampled at the instant “A”, the spectrum of the sound is mapped like the above right, indicated as “Original”. This is essentially the sampling process. The sampled spectrum appears to be very complex. However, it is generally accepted that smoothing this complex curve does not greatly affect the sound, while reducing substantial amount (more than 90%) of data. The result is a smooth curve indicated as “Compression”. This is the core of digital compression. Besides the main frequency domain compression, the digital compression is performed in the time domain as well. After the both frequency and time domain compression processes, the spectrum datum are simplified as illustrated below. (Note: The illustration is overly simplified for easier understanding.) Thus, a huge amount of information is removed and permanently lost. (This is the reason why this type of compression is called “Lossy” Compression.) Moreover, MP3 often uses a lower sampling rate than a CD, which creates a total loss of information above the specific frequency (1/2 of the sampling frequency). Note the sudden information loss over the specific frequency in the illustration below. The specific frequency also varies depending on the contents of frequency spectrum. The sampling continues in the time domain at about 40KHz, generating the series of spectrum datum displayed below. The sound reproduced from this data file sounds okay, a piano still sounds like a piano and a trumpet sounds like a trumpet, but the details, nuance, and musicality are lost. The sound becomes rather dull. BBE helps to restore and enhance the sound by detecting the reduced harmonics, boosting them and correcting the time alignments. However, if the harmonics are completely lost, they must be regenerated.
MP Process
The MP (Minimized Polynomial Non-Linear Compression) Process effectively generates harmonics indicated as “Generated Harmonics” from a “Fundamental” note in the illustration below. The even-order harmonics create harmonized, warm and comfortable sound, while the right amount of odd-order harmonics makes the sound brighter and sharper, when they are added to the original sound. The result is a warm and comfortable, yet distinguished sound. [This mechanism is similar to a vacuum tube amplifier, which also tends to generate even-order and some odd-order harmonics, which is why a vacuum tube amplifier sounds warmer and more comfortable than more advanced modern solid state amplifiers.] This MP process performance covers the entire audio bandwidth, evenly from low to high frequencies, without enhancing any particular frequency range. The spectrum file, after adding the regenerated harmonics, is shown below. By using a higher sampling rate, the MP process can even regenerate signals to fill the once completely-lost high-frequency range
BBE MP Process
The BBE Process, which provides a linear phase advance in proportion to the frequency, is placed before the MP process. The MP process evenly generates higher harmonics from the entire audio bandwidth. Since the BBE-processed sound has a tapered time alignment (the higher the frequency, the more time advance), the generated harmonics are time-advanced in the higher frequencies. This allows the brain to analyze the sound more easily with the least amount of added harmonics. (It is common knowledge in the psycho-acoustic studies that time-advanced harmonics, compared to fundamentals, make the brain’s interpretation of sound easier.) The BBE MP process turns digitally compressed and spoiled sound into a warmer and richer sound with more details and clarity.
©BBE Sound, Inc. August 2003
[Updated December 4, 2003] |
KazimiR CorporatioN | Translation ?  |
belloubustou | Citation :
Restores harmonics’ phase alignment.
|
voila ca devait arriver des gros mots en anglais maintenant  |
acousticodoc | Citation :
Ok, j'ai compris
Sinon, juste po la polémique. Diapason a sorti un MP3 à 192 Kbit/sec tres bien encodé, et il etait tres difficile de faire la différence avec l'original (mm certains audiophiles avec du super matos de maison n'y sont pas arrivés)
nb: je n'espére pas cela ds mon véhicule :-(
|
j'connais pas les oreilles de diapason ni l'encodage réel utilisé mais meme en mp3 à 320k/b sur de vrais hp et des vraies electroniques j'ai trouvé qu'il manquait beaucoups de choses (genre les harmoniques...)
en wma 9 à 320k/b là les différences sont nettement plus subtiles..
reste à savoir que les codecs utilisés par certaines boites pro d'encodage diffèrent de ceux que l'on peut trouver en tant que particulier...d'où des ecarts qualitatifs énooormes... sur mon pc...apres moulte essais ce qui marche le mieux : format mpc sur winamp..mais forcément ca prends plus de place que du mp3 à 192k!!! |
|
|